Studenten Sociologie van de Erasmus Universiteit werken mee aan de Monitor van het wijkontwikkelingsprogramma Veerkrachtig BoTU2028. In de wijken Bospolder en Tussendijken in het Westen van Rotterdam werken publieke en private stakeholders gemeenschappelijk aan de verbetering van de wijk, op fysiek en op sociaal vlak. Zij zetten zich in om de gemeenschapsveerkracht van de wijk te verbeteren, bijvoorbeeld door te investeren in betere ondersteuning van sociale netwerken maar ook door pleinen en scholen te verduurzamen. De Veldacademie ontwikkelt de komende vier jaar een monitor om het lerend vermogen in het programma te ondersteunen.
De studenten studeren allen af op een onderwerp dat bijdraagt aan de evaluatie van dit programma. Zo onderzoeken zij verschillende initiatieven die deelnemen aan de open oproep Social Impact by Design op basis van de methode Theorie of Change. En ze vergelijken uitgangspunten en strategieën van het programma Veerkrachtig BoTU2028 met het Nationaal Programma op Zuid. Een student onderzoekt hoe men brede groepen bewoners beter bij de uitvoering van het programma kan betrekken, bijvoorbeeld door loting.
De monitor bouwt voort op eerder onderzoek van de Veldacademie. In het rapport Kansen en obstakels voor veerkracht analyseert sociologe en docent Wenda Doff het begrip aan de hand van scripties uit de afgelopen twee jaren.
Bekijk ook onze themapagina Sociale veerkracht.