Veldacademie doet voor het Gesprek met de Stad onderzoek onder bewoners. De komende weken publiceren we elke week een korte blog over onze belevenissen in het veld. Dit is de zesde blog in de serie. Maandag 4 april vond er een focusgesprek plaats op het Erasmiaans Gymnasium. Amélie Dufour doet verslag.
‘’Straks lig je in het ziekenhuis en komt er drie keer per dag een robot naar je toe met wat je nodig hebt. Heel praktisch, maar daar word je als mens maar eenzaam van.’’ Vraag leerlingen van het Erasmiaans Gymnasium naar de toekomst, en ze hopen dat de digitalisering niet té ver door zal slaan. Dat wil zeggen: geen robots voor de klas en aan het ziekenhuisbed.
In plaats van de gebruikelijke aardrijkskundeles die normaal gesproken voor dit lesuur ingeroosterd staat, nemen twee groepjes leerlingen vandaag deel aan een focusgesprek over de toekomst van Rotterdam. Vorige week hebben ze zich tijdens de les al beziggehouden met dit onderwerp en alvast een aantal vragen op gesprekmetdestad.nl ingevuld. Eerst is het de beurt aan vierde- en vijfdeklassers, daarna spuien tweedeklassers hun toekomstvisies.
Gesprekleidster Karin legt drie plaatjes op tafel. Van een tentamen voor 814 aannemers in spé in Ahoy in 1958 tot een praktijkexamen van studenten autotechniek in 2016. Hoe denken de leerlingen dat het onderwijs in 2037 eruit zal zien? ‘’Boeken zullen verdwijnen, maar ik weet niet of dat goed is’’, aldus een bovenbouwleerling. Een klasgenoot vult aan: ‘’Leren vanuit een boek vind ik fijner dan vanaf de iPad, het is veel rustiger. Al zal het wel anders zijn als je het van kleins af aan gewend bent.’’ Opmerkelijk op een school waar tot en met de derde klas intensief met iPads wordt gewerkt. Ook de jongere leerlingen zijn niet onverdeeld positief over dit technologische hulpmiddel: ‘’Sommige dingen zijn handig, zoals de functie om de uitspraak van woorden te kunnen beluisteren. Maar je wordt ook snel afgeleid. Als de lessen saai zijn, gaat iedereen wat anders doen. Even een spelletje spelen bijvoorbeeld.’’
Persoonlijk contact vinden de vierde- en vijfdeklassers erg belangrijk. ‘’Een leraar ziet of je iets wel of niet begrijpt. Een robot niet: die kan hier alleen maar achter komen door te testen, daar word je alleen maar gestrest van.’’ Ook in de zorg moet er volgens de leerlingen voor worden gewaakt dat de digitalisering niet te ver doorschiet: ‘’Het contact met mensen mag niet verloren gaan. Er moet kritisch worden gekeken naar wat een robot kan en wat hij niet kan, omdat het geen mens is.’’
Wat er dan wél moet veranderen in het onderwijs? ‘’Meer doen met het ontdekken van persoonlijke talenten’’, aldus de bovenbouwers. Al vanaf de basisschool zouden leerlingen de kans moeten krijgen om dingen te doen die niet puur met school te maken hebben. ‘’Zoals in Amerika, waar je duizend dingen erbij kunt doen.’’ De onderbouwers pleiten voor onderwijs dat meer op de buitenwereld gericht is, niet alleen op het kleine Nederland. Hoe ze dit willen bewerkstelligen? ‘’Gespecialiseerde leraren per vak, al vanaf de basisschool.’’
De bel gaat, de gesprekken zijn afgelopen. De toekomst van Rotterdam gaat weer verder naar de orde van de schooldag.
Wil je meer weten over opzet en achtergrond van het Gesprek met de Stad en zelf mee praten over de toekomst van Rotterdam? Kijk dan op www.gesprekmetdestad.nl.