Tien jaar Veldacademie betekent ook: tien jaar geweldige afstudeerders. In deze serie zoeken we een aantal alumni op om te vragen hoe het met ze gaat. Dit keer: Edwin Veerman. In juni 2017 studeerde Edwin voor zijn master Sociologie af bij Veldacademie. Hij onderzocht hoe de opkomende maakindustrie in Rotterdam van waarde kan zijn voor werklozen.
Hoe kwam je bij Veldacademie terecht?
"Ik studeerde Sociologie aan de Erasmus Universiteit en ik was me aan het oriënteren voor mijn afstudeerscriptie. Ik kon kiezen uit een aantal onderwerpen en daarbij was er de mogelijkheid om af te studeren bij Veldacademie. Veldacademie was voor mij een goede scriptiewerkplaats en op deze manier kon ik praktijkervaring op doen. Ik heb er prettige herinneringen aan, we werkten binnen een ontspannen, fijne sfeer. Het was prettig dat er veel zelfstandigheid werd verwacht. Er studeerden studenten van verschillende opleidingsrichtingen, zo had ik altijd wel een aanknopingspunt met iemand. Ik werd goed begeleid door Ruth Höppner en Wenda Doff, zij waren heel flexibel."
Waar ging je afstudeerproject over?
"Mijn scriptie ging over het M4H gebied bij Marconiplein, daar heb je veel creatieve werkplaatsen. Ik deed onderzoek bij een van de werkplaatsen waar mensen in de bijstand iets doen om hun uitkering te blijven ontvangen. Een paar uur vrijwilligerswerk bijvoorbeeld. In ruil voor deze tegenprestatie krijgen ze praktische vaardigheden aangeleerd. Het zijn vaardigheden die passen bij de opkomende maakindustrie van de stad. Zoals werken met 3D printers of een naaimachine. De achterliggende vraag van mijn scriptie is of de opkomende maakindustrie van toegevoegde waarde kan zijn voor werklozen. De grootste vondst van mijn onderzoek is dat de mensen die lange tijd werkloos zijn geweest en interesse in de maakindustrie hebben, er aanzienlijk wat aan hebben. Ze hebben weer meer zin in het leven en staan open om te solliciteren. Of ze zijn enthousiast en beginnen iets voor zichzelf."
Wat gebeurde er na je onderzoek?
"Ik werkte nog even door als chauffeur bij een logistiek bedrijf. Totdat mijn begeleider Ruth op mijn diploma-uitreiking vroeg of ik haar mee wilde helpen met een nieuw project op Veldacademie. Heel onverwacht en heel leuk. Nu ben ik op projectbasis nog steeds werkzaam voor Veldacademie. Zo heeft de stage zeker zijn vruchten voor mij afgeworpen. Ik werk mee aan twee projecten; Rotterdam afvalvrij in 2030 en Gezond in IJsselmonde. Gezond in IJsselmonde duurt drie jaar, daar volgen we een basisschoolklas en onderzoeken we welke factoren de fysieke en mentale gezondheid van de kinderen beïnvloeden. Veldacademie organiseert in het kader van projecten ook workshops. Zo houden we ons niet alleen bezig met onderzoek, maar zijn we ook aanwezig op een praktisch niveau, en dat vind ik tof."
Foto: Jan van der Ploeg
Blog