Er is een steeds grotere noodzaak voor samenhangende strategieën in stedelijke ontwikkeling. Maar hoe ziet een planvormingsproces eruit waarin specialisten van verschillende domeinen op gelijkwaardige manier kunnen samenwerken aan integrale ontwikkelingsstrategieën en welke vaardigheden hebben zij daarvoor nodig? Om integrale planvormingsprocessen te ondersteunen en te stimuleren, ontwikkelt Veldacademie samen met het Institute for Housing and Urban Development Studies (IHS) een training. De eerste cursisten zijn dit jaar gestart bij de gemeente Rotterdam.
In de training voor de gemeente Rotterdam staan brede sociaal-maatschappelijke thema’s in relatie tot de ‘fysieke’ stedelijke ontwikkeling centraal. Dit zijn onder andere eenzaamheid, zorg, gezondheid, jeugd- en onderwijsbeleid, werkgelegenheid en stedelijke armoede. Het adresseren van deze thema’s in relatie tot ruimtelijke inrichting op wijkniveau vraagt om een multidisciplinaire en integrale aanpak waarin de kennis en ervaring van stads- en beleidsmakers van alle domeinen telt.
Leerdoelen
Het doel van de training is dat de deelnemers de wisselwerking tussen ruimtelijke ontwikkeling en sociale problematiek herkennen en dit in een multidisciplinair team kunnen adresseren door middel van toekomstgerichte scenario’s en strategieën. Daarnaast leren deelnemers wat (het belang van) ruimtelijke kwaliteit is in relatie tot toekomstige ontwikkelingen.
Opbouw van de training
De training is opgebouwd volgens de methode van ontwerpend onderzoek. We werken in een iteratief proces aan een onderbouwde integrale probleemanalyse (inclusief netwerkanalyse), toekomstvisies en/of scenario’s en (input voor) strategieën rondom de opgave. Deze ontwerpcyclus is opgebouwd uit drie op elkaar voortbouwende stappen (analyse, visie en ideeënvorming, strategie) en een doorlopend werkprincipe (stakeholderengagement & leren). De ontwerp cyclus is in de deze cursus opgeknipt in twee blokken die met een tussenpozen worden aangeboden.
‘De balans tussen praktisch en met theorie aan de slag gaan is goed. Echt samen aan de slag en samen naar een uitwerking gaan. Wat eruit is gekomen in zo’n korte tijd heeft me verrast.’
Praktische toepasbaarheid
De focus van de training ligt op praktische toepasbaarheid in een werksetting. We wisselen een korte introductie in de theorie af met workshops waarin we verschillende praktijkgerichte onderzoeks- en analysemethodes toepassen. In de cursus behandelen we vooraf overeengekomen thema’s (geformuleerd a.d.h.v. de intakeformulieren) en werken we aan een concreet gebied op verschillende schaalniveaus.
Deelnemers worden tijdens de training ingedeeld in interdisciplinaire teams en gaan per team met verschillende, verglijkbare tools en elkaar aanvullende methodes aan de slag. Het leerproces richt zich zo op het leren toepassen van verschillende methodes en tools enerzijds en het leren door interactie en gemeenschappelijke reflectie met deelnemers van andere disciplines anderzijds.
In teamverband wordt er stapsgewijs gewerkt aan een product dat gedurende de training steeds verder wordt uitgewerkt zodat de deelnemers aan het eind van de training het proces van probleemanalyse tot strategie hebben doorlopen en met een gezamenlijke presentatie van het eindproduct kunnen afsluiten.
‘De samenstelling van de groep sprak mij erg aan. Meestal werk je met mensen aan een project binnen één groep. Nu was het veel breder en werk je met mensen die een ‘andere bril’ op hebben, dat is een verrijking voor iedereen.’
Tijdsinvestering en voorwaarden
De training bieden we aan in twee blokken van 3,5 dagen. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de cursus tijd zullen de cursisten ook huiswerkopgaven krijgen die zij individueel en/ of in groepsverband zullen uitvoeren.
Omdat de training het werken in multidisciplinair teams adresseert is het van belang dat de samenstelling van de cursisten ook daadwerkelijk divers is. We behouden ons daarom voor om een selectie te maken op basis van discipline en persoonlijke leerdoelen.
‘Zo interdisciplinair nadenken over gebiedsproblemen is interessant.’ Hoe kun je dit bewerkstelligen in je dagelijkse praktijk. Ik zou graag na deze cursus willen kijken hoe je zo’n klimaat kunt genereren.’