Tien jaar Veldacademie betekent ook: tien jaar geweldige afstudeerders. In deze serie zoeken we een aantal alumni op om te vragen hoe het met ze gaat. De eerste: Fabian van Aerschot.
Fabian studeerde voor zijn master Bouwkunde in 2013 af bij Veldacademie. Zijn afstudeerproject ‘Energie in de Wijk’ werd zeer goed ontvangen; hij studeerde af met een acht. We stelden hem een aantal vragen.
Welk onderzoek heb je verricht bij Veldacademie?
“Mijn onderzoek richtte zich op woongebouw de Kreek in IJsselmonde. De buurt rondom dit leegstaande verzorgingstehuis kampte met een hoge leegstand, een tekort aan werk, veel schooluitval en een slechte sociale cohesie. Hier wilde ik aan werken. Een ontwerp voor een duurzaam gebouw was het resultaat; een nieuwe bestemming voor het oude verzorgingstehuis als centrale plek in de wijk. In dit gebouw kwamen duurzame woningen, voor jong en oud. Naast het bouwen van een duurzaam en volledig elektrisch gebouw, werd ook een ‘Energieschool’ opgericht. Daar leerde bewoners van de wijk alles over verduurzaming. In technische en sociale zin. Niet alleen de inwoners van het vernieuwde gebouw, maar de hele buurt werd betrokken bij de Energieschool en het duurzamer maken van de wijk. Hiermee werd een betekenisvol gebied gecreëerd, als het ware een sociale motor om de buurt uit een slaapstand te halen. Overigens zijn de plannen nooit uitgevoerd jammer genoeg, een deel van het pand werd verkocht.”
Waar ben je na Veldacademie terecht gekomen?
“Inmiddels werk ik als architect bij het architectenbureau INBO. Op dit moment werk ik onder andere aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit in Nijmegen en de renovatie van voormalige stadhuis Rijswijk naar huis van de stad. Hiernaast werk ik één dag in de week als freelance architect en ben ik bezig met het ontwikkelen van een 100% autarkisch woonconcept.”
Hoe heb je de tijd aan Veldacademie ervaren?
“Het leuke aan de Veldacademie is dat je heel breed begint, maar uitkomt op een afgekaderd onderwerp. Je begint met het vormen van een onderzoeksvraag en eindigt met het daadwerkelijk ontwerpen, tot aan bakstenen en kozijnen toe. De Veldacademie is goed in het leggen van verbindingen tussen theorie en de praktijk. Het netwerk van de Veldacademie wordt ingezet om het afstuderen sociaal maatschappelijk relevant te maken. De Veldacademie helpt om uit de comfortabele ‘bubble’ van de faculteit te stappen. Je leert zelfstandig, onder goede begeleiding, een project vorm te geven en uit te voeren. Hiernaast stimuleren en helpen de verschillende studenten elkaar. Mijn tijd aan de Veldacademie heb ik als zeer prettig en leerzaam ervaren!”