Op dinsdag 10 april 2018 organiseerde Veldacademie in samenwerking met Architectuurstudenten van de TU Delft een masterclass. Voorafgaand aan de discussie met alle deelnemers, gaf prof. dr. Tiit Tammaru (Professor Urban and Population Geography aan de Universiteit van Tartu, Estland en Visiting Professor aan de Technische Universiteit Delft) een introductie over zijn inzichten in sociale ongelijkheid, segregatie en sociale mobiliteit in steden. In de zaal zaten studenten die vanuit verschillende studierichtingen werken aan soortgelijke thema’s. In deze setting konden zij hun eigen inzichten en ervaringen met elkaar delen. Dit leverde waardevolle informatie op voor zowel de deelnemers als voor de organisatoren van de masterclass.
Bekijk hier de lezing van Tiit Tammaru en hier de aftermovie!
Voor de drie architectuurstudenten die afstuderen bij Veldacademie was deze masterclass een mooie gelegenheid om op interdisciplinaire wijze te sparren over de bevindingen van hun eigen onderzoek. Dat gaat over ontmoetingsplekken in de Rotterdamse wijken Bloemhof en Reyeroord. Zij kijken naar de ruimtelijke aspecten van ontmoetingsplekken en hoe deze sociale interactie faciliteren. Voor de workshop riepen ze de hulp in van twaalf andere Veldacademie-studenten, afkomstig van onder andere Sociologie, Pedagogische Wetenschappen en Vastgoed & Makelaardij. Naast prof. dr. Tiit Tammaru was ook prof. dr. Maarten van Ham (Professor of Urban Renewal, OTB/TU Delft) aanwezig om zijn expertise en ervaring te delen.
Lezing Tiit Tammaru
Na een gezamelijke lunch ging de masterclass van start met een korte lezing over de vicieuze cirkel van sociale ongelijkheid, sociale mobiliteit en segregatie. Daarna legden architectuurstudenten uit hoe zij met deze thema’s bezig zijn in hun onderzoek. Om uit de vicieuze cirkel te komen, is het belangrijk om de sociale cohesie in de wijk te bevorderen. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van ontmoetingsplekken.
Discussiegroepen
Voorafgaand aan de workshop hadden de architectuurstudenten drie typen ontmoetingsplekken in Bloemhof uitgekozen om verder op in te zoomen in de workshop. Een buurthuis, een plein voor een supermarkt en een buitenspeelplaats. Op deze plekken observeerden ze de ontmoetingen en analyseerden ze de ruimtelijke aspecten van de plek. Beide vormden de input voor drie verschillende discussiegroepen die elk één ontmoetingsplek als onderwerp kregen. Aan de hand van stellingen spraken ze over de ‘voorwaarden’ voor het plaatsvinden van ontmoeting op deze plekken. Bijvoorbeeld het belang van georganiseerde activiteiten, de invloed van de ruimtelijke kenmerken van de plek en de mate waarin ontmoetingsplekken toegespitst zouden moeten zijn op een bepaalde doelgroep. Aan het einde van de workshop zijn de drie discussiegroepen samengekomen om de resultaten uit te wisselen.
Resultaat
Tijdens de discussies kwam de expertise van de verschillende studierichtingen die Veldacademie rijk is goed naar voren. Voor de architectuurstudenten gaf dit een enorme input voor het vervolg van hun onderzoek. Onder meer door de theoriën en stellingen die de andere studenten aandroegen met betrekking tot hun onderwerp. Voor de andere studenten was het een interessante ervaring om vanuit het ruimtelijk oogpunt naar sociologische vraagstukken te kijken.