De wereld verandert in rap tempo. Steden worden populairder en de arbeidsmarkt verandert onder invloed van robotisering en flexibilisering. Daarnaast beïnvloedt digitalisering alle domeinen van het leven. Wat betekent dit voor de toekomst van Rotterdam? Hoe gaan inwoners hiermee om? Deze vragen stonden aan de basis van het ‘Gesprek met de Stad’.
De invalshoek van het onderzoek is afkomstig uit de social resilience theory. Deze theorie kijkt naar de mogelijkheid die mensen hebben om te reageren op veranderingen. Hoe men reageert, laat zien hoe veerkrachtig men is. Daarbij zijn voorafgaand vijf trends onderscheiden: verstedelijking, digitalisering en robotisering, flexibilisering van de arbeidsmarkt, demografische veranderingen en duurzaamheid. Gedurende het onderzoek bleek ook de invloed van de trend terugtrekkende overheid relevant. Naast deze trends zijn er zeven domeinen onderscheiden om het gesprek richting te geven: wonen, werken, onderwijs, opgroeien, duurzaamheid, samenleven en gezondheid. Naar aanleiding van de dataverzameling zijn hier later nog veiligheid, mobiliteit, bestuur en stad aan toegevoegd.
Het doel van het Gesprek met de Stad was om zo veel mogelijk Rotterdammers te bereiken en een beeld te krijgen van hoe zij zich het Rotterdam van 2037 voorstellen. Het doel was niet alleen om onderzoeksdata te verzamelen, maar ook om het gesprek met elkaar over de toekomst aan te gaan en mensen over de toekomst aan het denken te zetten. Het Gesprek met de Stad liep van januari tot juni 2017. Er is een uitgebreide zichtbaarheidscampagne gevoerd door een marketingbureau om mensen op het project te wijzen. Om de doelen van het onderzoek te verwezenlijken is er gekozen voor drie methodes die elkaar versterken, zodat een zo volledig mogelijk beeld ontstaat:
- Portaal: het portaal vormde de basis van het Gesprek met de Stad. Bezoekers kregen hier de mogelijkheid om vragen in te vullen.
- Straatgesprekken: met straatgesprekken werd het gesprek met Rotterdam ook fysiek aangegaan. De straatgesprekken waren kwalitatieve anonieme interviews waarin open en meer richtinggevende vragen werden gesteld. De gesprekken vonden plaats op drukke en populaire plaatsen: markten, winkelcentra, sportverenigingen en het centraal station. Vaak was er een koffiekar bij aanwezig waarmee gratis koffie aan deelnemers werd verstrekt.
- Focusgroepen: in het onderzoek zijn focusgroepen gebruikt om gericht bewoners te bereiken die vaak ondervertegenwoordigd zijn in onderzoek, zoals bewoners met een migratieachtergrond, een laag opleidingsniveau of jongeren. Er zijn focusgroepen gehouden met bestaande groepen, met meerdere generaties en op scholen.
Het onderzoek is niet representatief voor alle Rotterdammers. De bedoeling was niet om een wetenschappelijk verantwoorde, representatieve steekproef te houden maar om een beeld te krijgen van hoe een brede groep Rotterdammers over de toekomst denkt. De verschillende gebruikte methoden versterken elkaar. Ze zijn ingezet om zo veel mogelijk verschillende Rotterdammers te bereiken.
In totaal zijn er 31 straatgesprekken gevoerd op 24 verschillende locaties verspreid over Rotterdam en 25 focusgroepen gehouden. Aan de straatgesprekken hebben 2572 mensen meegedaan en het portaal is door 5636 mensen ingevuld. In de straatgesprekken was groen het meest genoemde thema, gevolgd door schone stad en betaalbaar wonen. Bij de open vragen van het portaal was groen & natuur ook het meest genoemde thema, gevolgd door onderwijs en veiligheid. Deelnemers van de focusgroepen vonden buitenspelen, behoefte aan sociaal contact en activiteiten/evenementen de meeste belangrijke thema’s.
Het Gesprek met de Stad is ontwikkeld en uitgevoerd samen met IN10 en Roos & van de Werk. Veldacademie was verantwoordelijk voor het onderzoeksdesign, veldonderzoek en analyse van opgehaalde data.
De rapportage is te downloaden onderaan deze pagina en er kan een hardcopy besteld worden.