Veldacademie richt zich in een meerderjarig multidisciplinair onderzoeksprogramma op de vraag hoe veerkracht werkt in de praktijk van Rotterdamse wijken en buurten. We zoomen in op verschillende stedelijke gemeenschappen. Hoe gaan zij om met maatschappelijke veranderingen? Hoe en waarom komen zij in actie? Drie studenten sociologie deden hun afstudeeronderzoek over speeltuinverenigingen in Rotterdam.
De speeltuin is van oudsher niet alleen bedoeld om te spelen, maar ook een plek waar buurtbewoners samenwerken en het gemeenschapsleven bevorderd werd. ‘De speeltuin is de samenleving in het klein’ is de conclusie van drie sociologie studenten die onderzoek deden in drie Rotterdamse speeltuinen.
Rotterdam kent 57 speeltuinverenigingen. Ooit werden die opgericht om arbeiderskinderen een veilige plek te bieden om buiten te spelen. Maar nu staan de verenigingen onder druk. Ze hebben moeite om vrijwilligers te werven en om met steeds minder middelen aan steeds hogere eisen te voldoen. Tegelijkertijd zijn de wijken veranderd. Er kwamen migranten in de oude arbeiderswijken wonen en de afgelopen jaren wonen er ook steeds meer hoogopgeleide veelverdieners. De verenigingen moeten zich dus aanpassen aan deze nieuwe realiteit. Niet alle verenigingen lukt dat even goed.
Onderzoek naar drie types speeltuin
De studenten deden daarom onderzoek naar drie ‘types’ speeltuin. Een speeltuin in Crooswijk, een speeltuin in West en een op de Weena in het centrum. Hoe kijken de speeltuinverenigingen aan tegen hun publieke functie? Hoe gaan ze om met veranderingen? In welke mate zijn de speeltuinen veerkrachtig? Voor het onderzoek verrichtten de studenten uitgebreid veldwerk door middel van participatief onderzoek. Ze liepen als vrijwilliger meerdere weken mee op de speeltuinen en kwamen zo in contact met mensen die ze konden interviewen. De interviews vulden ze aan met observaties.
Resultaten
De resultaten zijn door sociologe Melissa van Amerongen verwerkt in een artikel op Vers Beton. Daar vertellen de studenten in een interview over hun bevindingen en gaan ze in op de specifieke omstandigheden bij de verschillende speeltuinen. Het artikel geeft goed weer hoe verschillend de speeltuinen omgaan met veranderingen en hoe sociale veerkracht werkt in de praktijk. Bekijk ook Speeltuinonderzoek Pietje Bell & Taka-Tukaland.