De toekomst van Rotterdam ligt op straat. We staan aan de vooravond van een mobiliteitstransitie in de stad, dus staat vooral het gemotoriseerde verkeer ter discussie. Het experiment Happy Streets had als doel om door middel van tijdelijk ander gebruik van de openbare ruimte een doorkijkje te geven naar mogelijke veranderingen van mobiliteit in de stad. Als onderdeel van de monitoring heeft Veldacademie samen met studenten van de minor Public Health van de Erasmus Universiteit en studenten uit het netwerk van Veldacademie gesproken met bezoekers van de West-Kruiskade en de Schiedamse Vest.
De kleurrijke interventies van Happy Streets vormden een mooie aanleiding om met bewoners en passanten te spreken over het functioneren van de straat. Wat zijn de wensen van passanten en bezoekers eigenlijk? In het onderzoek stond de volgende vraag centraal: “In hoeverre leiden de tijdelijke ingrepen in het Happy Streets experiment tot een ander gedrag en andere beleving in het gebruik van de openbare ruimte m.b.t. mobiliteit?” Binnen het overkoepelend onderzoek van DRIFT, dat uit participatief onderzoek, interviews en kwantitatieve meting bestond, heeft Veldacademie gekeken naar het gedrag en de beleving van de bezoekers van de straten. Dit is gebeurd door op straat enquêtes af te nemen, voor en tijdens de uitvoering van het experiment. Betrokkenen bij de Schiedamse Vest hebben afsluitend aan de interventie samen het experiment geëvalueerd.
We merken dat door met voorbijgangers in gesprek te gaan het bewustzijn van de huidige staat van de straat én van mogelijke toekomstige veranderingen groeit. In veel gevallen bevestigen de interventies van Happy Streets wensen en/of gedachten van bezoekers in de straat en vice versa. Mogelijk zijn deze wensen en eisen wel duidelijker geworden door de interventies. Zo maakte het stippenpad op de West-Kruiskade de gekoesterde wens van een fietspad voelbaar. Na de ervaringen van de testperiode kan met overtuiging gezegd worden dat dit fietspad tegemoetkomt aan de wensen van gebruikers van de straat.
Hoe specifiek een dergelijke ingreep is, bleek uit het geringe effect dat hetzelfde stippenpad op de Schiedamse Vest had. Fietsers ervaarden daar vooral een gebrek aan overzicht. Op het gebied van mobiliteit en parkeren is er nog geen succesvolle oplossing getest, deze opgave staat inmiddels hoog op de agenda.
Nu het circus vertrokken is – de tijdelijkheid van de herinrichting spatte er vanaf - rest de vraag welk blijvend effect dit experiment teweeg heeft gebracht. Daarbij is de zichtbaarheid zowel een voordeel als een nadeel gebleken. Volgens enkele betrokkenen bemoeilijkt de huisstijl een zorgvuldige inpassing op de specifieke locaties. Tegelijkertijd laat het project zien dat een andere inrichting mogelijk is én dat het nog niet te laat is voor een gesprek daarover.
De aanwezigheid van Happy Streets, de enquêtes en gesprekken in de twee straten hebben meer inzicht gegeven in de beleving en waardering door bezoekers. Daarbij is een breder publiek bereikt en zijn veel verschillende ideeën verzameld en gedocumenteerd. Dit vormt een goed vertrekpunt in de verdere zoektocht naar waardevolle en toekomstbestendige ingrepen in de twee straten.