Theorie leer je in een klaslokaal en de praktijk tijdens je stage bij een bedrijf. Voor veel mbo-leerlingen is deze spagaat de realiteit. De laatste jaren zijn de onderwijsgebouwen gecentraliseerd tot grote leerfabrieken. Het praktijkonderwijs worstelt met de vraag hoe ze betekenisvol vorm kunnen geven aan de relatie tussen opleiding en praktijk. Maaike Postma deed onderzoek naar deze opgave en studeerde af met een ontwerp voor een leer-werkgebouw midden in de wijk.
"We leven in een periode waar informatie- en communicatietechnologie in rap tempo verandert. De kenniseconomie viert zijn hoogtijdagen. Maar de vraag naar de sociale en maatschappelijke betekenis hiervan is ook steeds van belang. De discussie naar de benodigde vaardigheden van de 21ste eeuw, de 21st century skills, wordt volop gevoerd. In veel discussies zijn deze 21st century skills niet slechts gericht op technische ontwikkelingen, juist de ‘softe’ skills worden steeds belangrijker. De vraag is hoe we deze economische, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen opnieuw kunnen integreren in het onderwijssysteem. Daarnaast is het van belang dat de onderwijsomgeving aansluit bij nieuwe manieren van leren.
Het beroepsonderwijs zou de motor van de innovatie in het midden- en kleinbedrijf kunnen zijn. De interactie tussen de onderwijsinstellingen en de praktijkgerichte omgeving is dan van groot belang. Dit, in combinatie met een aantal andere factoren, is de aanleiding geweest om in dit afstudeerproject te zoeken naar nieuwe ruimtelijke vormen van het beroepsonderwijs in Charlois. Het project verkent de voordelen en de voorwaarden van de ruimtelijke integratie van onderwijs, bedrijfsleven en vrijetijdsbesteding van jongeren.
Onderwijs in Bedrijf is een ruimtelijk onderzoek naar een nieuwe architectonische typologie voor het beroepsonderwijs in Rotterdam Zuid. Kansen worden gezien in de ruimtelijke integratie van het onderwijs en het bedrijfsleven. Het model van de hybride leeromgeving bied de mogelijkheid om het leerproces ruimtelijke te integreren met bedrijven. In het ontwerp zijn diverse werk- en leerruimtes gecreëerd. Zowel realistische als geconstrueerde leerprocessen kunnen op deze manier plaatsvinden. De overgangen tussen de bedrijven en de onderwijs functies spelen een grote rol in het ontwerp. Daarnaast is er extra aandacht besteed aan de aansluiting met de wijk in het architectonisch ontwerp. Dit alles om een inspirerende leer- en werk omgeving te creëren voor jongeren in Charlois.”
Projecten
Onderwijs in bedrijf
Afstudeerproject Maaike Postma - de Jong
Downloads
Auteur(s) | Datum | Type | Grootte | |
---|---|---|---|---|
Onderwijs in bedrijfOnderwijs in bedrijf | Maaike Postma - de Jong | 42,89 MB |