Zorg en welzijn worden steeds vaker lokaal georganiseerd. Het is daarom belangrijk om op wijk- of buurtniveau samen te kunnen werken met heel verschillende partijen. Met deze leerlijn Gebiedsgericht samenwerken worden vaardigheden en houding in de praktijk getraind.
Organisaties op het gebied van wonen, zorg en welzijn werken steeds vaker lokaal samen met partners in de wijk. Onderlinge kennisuitwisseling en samenwerking met vrijwilligers en mantelzorgers is lastig, blijkt uit een peiling onder zorgprofessionals. Vaak spreken ze een andere taal.
Onze trainingen helpen professionals om de vraag uit de wijk te vertalen naar een geschikt aanbod, plan, mandaat en kpi’s. Ervaring leert dat resultaten in de praktijk beter gedragen worden als professionals hun ‘voelsprieten’ trainen en leren denken in scenario’s. Daarom hebben we een leerlijn gemaakt waarbij we juist deze vaardigheden trainen.
Leerlijn voor beleidsmakers/ ontwikkelaars/ bestuurders
De leerlijn voor beleidsmakers heeft tot kerndoel de kloof tussen beleid en uitvoering te verkleinen:
- Beleid en plannen maken op basis van wetenschappelijke kennis en kennis van de praktijk;
- Bevorderen dat beleid en planvorming beter aansluiten op de vraag;
- Zorgen dat obstakels in de uitvoering worden voorkomen;
- Denken vanuit gebruikersperspectief;
- Openstaan voor inbreng vanuit verschillende invalshoeken.
Leerlijn voor uitvoerend medewerkers
De leerlijn voor uitvoerend medewerkers heeft tot kerndoel een effectieve manier van samenwerking te ontwikkelen tussen professionele en niet-professsionele organisaties.
Leerdoelen
Vaardigheden die we trainen zijn:
- Een gemeenschappelijke taal leren spreken;
- Samenwerken met andere soorten organisaties;
- Scenario-denken: niet alleen kijken naar het nu, maar ook naar een mogelijke situatie in de toekomst;
- Kleine en grote schaal met elkaar verbinden: van bewoner en wijk naar gemeente en rijk;
- Anders naar je dagelijkse praktijk kijken en zo tot vernieuwende perspectieven komen. Bijvoorbeeld door te werken met teams die bestaan uit verschillende actoren.
Praktijkgericht
In de leerlijn worden deze vaardigheden in praktijk getraind en verder ontwikkeld. In de workshops maken we gebruik van methodes zoals gaming en e-learning, video-response training en de omgevingsscan. De workshops worden ondersteund met een concrete casus. Die kan realistisch zijn of theoretisch vanuit een bestaande context en kan uit eigen bibliotheek komen of er een op aanvraag van de organisatie zijn. Deelnemers kunnen participeren vanuit hun eigen rol, maar ook de opdracht krijgen om in de rol van een ander te kruipen (zoals die van bewoner, ondernemer of ontwikkelaar).
Wanneer?
De leerlijn start voorjaar 2017. Mail info@veldacademie.nl voor meer informatie of om je in te schrijven.
Projecten